måndag 17 oktober 2011

råkallt

Jag skulle nog ändå grejat med värmen igår kväll. Råkallt i Huset när jag klev upp idag. 15 grader i köket. HUH! Men jag har fyllt på lite pellets och satt på resten av elementen och ikväll ska jag aska/sota och fylla upp och sedan ska här eldas som fan. Just nu värmer jag mig med tända ljus, en varm, go sjal och hett kaffe. Det funkar, det också.

Idag ska Kandidaten komma in på jobbet. Det ska bli roligt! Det är ju så att det blir en vinna-vinnagrej av en sådan här sak. Han får omsätta sin utbildning i praktik och jag får tillfälle att reflektera över min egen undervisning och dessutom kanske få en del nya idéer av honom. Elever brukar också uppskatta att få lite omväxling. Så det blir bra, tänker jag.

Bilen ska ombesiktigas idag. Och så ska jag äntligen - efter två gångers bortavaro på grund av bråkig hals och förkylning - repetera med kören ikväll! Sweet! Om jag orkar och hinner efter det ska jag bara sitta i soffan, dricka te och sticka på den där sjalen. Garnet är mjukt och härligt och mönstret superenkelt och ändå är det som det gått små fula troll i projektet. Jag blir liksom aldrig färdig. Men jag gör ett ryck nu. Vill ju göra något annat sedan! Och så börjar det, minst sagt, bli dags för stickcafé igen. Jag ska höra med Susann om det kanske kunde vara läge om två veckor - den måndag då eleverna har lov och vi har kompetensutvecklingsdag.

Apropå kompetensutvecklingsdagarna har jag nu fått en formell förfrågan om att, tillsammans med två andra lärare, hålla en workshop för engelsklärare. Tanken är att vi ska dela, och prova, olika tips och handfasta verktyg för kreativ språkinlärning. Men så fick jag veta, av personen som frågade mig, att det handlade om låg- och mellanstadiet och då blev jag väldigt tveksam. Jag sa som det var att det jag själv har och gör ju handlar om äldre elever, främst gymnasiet men att det funkar för högstadiet också. Då får jag veta att "det är väl ändå ungefär samma saker, även på de lägre stadierna". Öhm. Nej. Det är det faktiskt inte. Det krävs helt andra skills för att arbeta med nybörjare. De idéer, övningar och verktyg jag använder bygger på att eleverna har några års engelska i bagaget. Så nu tror jag att jag ska be att få säga "tack, men... nej tack" till det uppdraget. Jag ger mig inte gärna in i något som på förhand lovar att inte bli särskilt bra. Det finns andra som är mycket duktigare än jag på att undervisa nybörjare. Jag tycker att de ska ta hand om detta.

Nog om detta. Idag hoppas jag få se att alla mina ettor lämnat in sina Uppdrag i engelska, dvs sina Sommarprogram. Några gjorde det redan i fredags och det jag hann lyssna på var galet bra! Spännande!

Men än är timmen tidig. Jag fyller på min kaffemugg och fortsätter uppdatera mig på morgonens nyheter.

Det blir en bra dag, det här.

2 kommentarer:

Lilla gumman. sa...

Tack för att du är tillbaka! :-)

Det BLIR en bra dag, det här!

magda sa...

Naturellement! Because we're worth it! ;)