söndag 23 oktober 2011

you're gonna reap just what you sow...

... sjunger Lou Reed på den alltigenom fantastiska plattan Transformer som kom 1972 (och som jag inte hörde förrän två år senare, 1974, när min kompis Eva just hade köpt den och vi körde den på repeat i veckotal - och jag givetvis köpte den själv också) - i den alltigenom ljuvliga Perfect Day. Som troligare handlar mer om en vanlig dag på heroin och Reeds dåvarande förkärlek för denna drog - vilket scenen i Trainspotting antyder (det börjar förresten bli dags att de denna sjukt bra film igen!) - än om en picknick i någon New Yorkpark...
Länk


Strofen kom jag helt självklart att tänka på när jag spanade in årets skörd av saftiga, röda höstäpplen.

(Jag låter fåglarna få resten också...)

Och egentligen var det ju den här låten jag tänkte erbjuda er som en lämplig avrundning på en snudd på perfekt dag:

2 kommentarer:

pärlbesatt sa...

Det enda jag kan tänka på när jag tänker på den filmen är den döda bebisen. Nåt av det hemskaste jag sett i filmväg. Rys.

Snart kommer brorens bok om filmade böcker! Då får du önska dig den på den lokala bibblan! :)

magda sa...

Ja, det är en oerhört stark scen!