måndag 12 september 2011

ingen vidare början - eller?

Om jag vore lite mer pessimistiskt lagd skulle jag kunna tycka att den här veckan inte börjar så bra, och att det därmed kommer att bli om inte en skitvecka så åtminstone en dito dag. Det har skvalat ner hela natten och fortsätter nu. Byn är som invirad i en gammal, grå, klafsvåt hästfilt. Min hals svider. Jag kan inte lägga en enda minut på lektionsplanering eller liknande idag för när jag inte har lektioner så ska jag vara med och ta hand om våra gäster från Polen (ett femtontal elever och tre lärare), som är här för vårt gemensamma östersjöprojekt.

Men. Jag väljer att inte se det så. Jag väljer alltså. Kanske blir inte allt bättre för att man bestämmer sig för att det ska bli en fin dag - men det blir knappast sämre heller för att man provar, eller hur?

Så. När jag vaknat ett par gånger nu på morgonkulan och hört regnet hälla ner har jag bara virat in mig gosigare i duntäcket. Efter en lång, varm dusch tände jag ljus i vardagsrummet, satte på morronteven (SVT1) och sitter här och skriver och känner hur den heta drycken lenar min hals. Eftersom jag ska köpa frukostfika till 35 personer tar jag bilen till jobbet och kommer då dit torrskodd. Och jag är nyfiken på våra besökare. Sist vi hade gäster från Polen blev jag ju bekant med engelskaläraren Halina. Hon är inte med i år (men vi har fortfarande kontakt) men å andra sidan får jag ju möta nya kollegor. Inför studiebesöket vid Getasjön laddar jag med mitt STORA paraply, och slänger in de rödrutiga gummistövlarna i bilen. Just in case.

Efter jobbet ska jag hasta till Folkets Hus. Ikväll är det ju dags för emmaninjornas första event! Vi firar 90 år vid valurnorna för kvinnor och vi har fått in över 30 förhandsanmälningar, vilket är en avsevärd samling folk i en By som denna! Det blir föreläsning av Hjördis Levin, fika och eftersnack. Och innan själva eventet startar ska jag dessutom (allra bäst, såklart!) hämta min älsklingsjohanna vid tåget, för en hel veckas ompyssel, gos och mys!

Så det finns verkligen incitament för att detta ska bli den finaste av dagar, regn och halssvid till trots!

1 kommentar:

Lilla gumman. sa...

Det låter skitbra! Viljestyrka kan slå det mesta! Har en skitdag jag åxå men ska fan ha den bästa av veckor - det har jag bestämmt!!