måndag 12 december 2011

at daybreak

Mmm... vilken natt. God sömn är verkligen en välsignelse och något jag ofta får njuta av. Så även i natt. Det jag måste försöka låta bli är bara att tänka på att jag måste köpa en rejäl snöskyffel. Idag. Eftersom jag ska göra det idag skulle jag inte tänkt på det igår, men tanken är ju snabbare än ens skugga och just som jag kände att jag var på väg att glida bort kom den där förtretliga snöskyffeltanken igen. Det är ju rätt lite man kan göra åt snöskyfflar en söndag kväll, strax efter tio. Men jag lyckades tränga undan tanken, eller tänka bort den, och somna gott.

Morgonen är mörk och lite ruggig. Ute, that is. Här inne är det tända ljus på bord och i fönster och nybryggt kaffe i frökenmuggen. Nyheter på teve och katter på en fluffsig kudde. När jag var liten tyckte jag att Tant Gredelin var fånig och att Tant Grön såg elak ut. Men Tant Brun, hon såg rar och snäll ut, hon. Idag är jag Tant Brun. Brun klänning, med gräddvita små prickar, från Indiska och bruna strumpor. Julröda naglar. Dito läppstift. OK hair-day, men inte mer.

Arbetsdagen blir tentavaktande och engelska med ettor. Kandidathandledning däremellan. Efter jobbet: inköp av 1 st jävla snöskyffel. Och så julfika med kören. Det blir en fin dag!

Och... vad kan passa bättre vid den här tiden på dygnet än den här?

Inga kommentarer: