lördag 17 december 2011

en kväll som denna

En kväll som denna.
När jag verkligen, verkligen hade velat vara någon helt annanstans.
Eller vara här med någon helt annan. Verkligen.
Då läser jag Kristina Lugn. Och tänker.
Att så jävla illa är det ju ändå inte.

Eller?

Det finns en massa kvinnor i min ålder
som har ännu sämre anledningar att tycka om sig själva
och tvingar andra att göra det i alla fall
fastän de varken är vackra
eller flitiga på något annat sätt.
Galopp galopp.
Det kanske inte är så löjligt i alla fall
att växtfärga.
Motion är också bra, inte minst för hjärnan.
Och att uttrycka sina känslor i keramik.
För då får man ju samtidigt en massa föremål
som ger hemmet en särprägel.
Något att vara stolt över.
Galopp galopp.

(Ur Hundstunden)

Men jag ansträngde mig att inte vara
motbjudande i ditt sällskap
jag försökte lukta gott till exempel
jag hade till en början inte en tanke på något annat
än att älska dej
jag ville gärna vara vacker
jag ville gärna vara artig
jag tvättade händerna mycket noggrant
innan jag rörde vid dej
ständigt umgicks jag med planer på
att ordna det trevligt för dej här hemma
det kan inte råda någon tvekan om
att jag önskade dej allt gott
min enda åstundan var
att älska dej
det var mycket enfaldigt av dej
att inte älska mej då
när jag var på gott humör, när jag sprudlade
av offervilja och barmhärtighet!

(Ur Till min man, om han kunde läsa)