onsdag 21 december 2011

om man vaknar tidigt

Det verkar som om jag bara har två sömnlägen: toksovning eller inte. Eftersom jag toksov igår natt (?) vaknar jag redan vid halvfem idag.Ligger och drar mig en stund. Blundar. Försöker somna om men jag är helt enkelt för pigg. Känner att jag lika gärna kan lämna sängvärmen för annan värme; morronrock, kaffe, tända ljus och filt.

Kaffet smakar extra gott sådana här morgnar. Jag läser vidare i Conqueror i min smidiga lilla Kindle. Systrarna Sisters knaprar på sin kattmat och kommer sedan och hoppar upp hos mig i soffan och ligger tätt intill.

Morgonens varma tystnad låter mina tankar vandra fritt. Jag tänker om vänskapen. Tänker hur den kan ta sig så många olika uttryck. Hur fint och skönt det är med vänner som bryr sig om mig och som jag kan, och får, bry mig om. Och det där prestigelösa. Inte aldrig alls tävla med varandra i någonting alls utan bara låta vara och glädjas med andras glädje och framgångar. Kanske inte ringas och pratas varje dag men med lätthet kunna ta upp tråden där vi sist la den även om lång tid förflutit. Vetskapen om att man finns för varandra med stöd och pepp. Oavsett och närsomhelst. De öppna dörrarna och det naturliga välkomnandet. Och... avsaknaden av skitsnack. Den trygga förvissningen om att man inte får bildliga knivhugg i ryggen så fort man inte är närvarande. Att ens liv och göranden inte genast ska dissekeras i en aningens illvillig ton.

Jag fyller på min kaffemugg och vandrar vidare.

1 kommentar:

Jajja sa...

Den typen av vänskap är, som sagt, den finaste av vänskap. Är glad att du känner att du har den i ditt liv, för visst är det inte en självklarhet.

Kram!

GOD JUL!