lördag 10 december 2011

soft saturday

Jag vaknade vid halvåtta, tror jag, efter nio sköna timmars sömn. Det har stormat ordentligt i natt, men jag lyckades tydligen stänga av min hörsel för jag har varken hört det eller nattliga sms-signaler. Gick ner i köket för att utfodra Systrarna och få på en kanna kaffe. Sedan tog jag kaffemuggen och gick upp i sängvärmen igen. Drack mitt kaffe, lyssnade på Naturmorgon och skrev lite. Lyssnade på hur vinden sakta avtog utanför. Gjorde det halsbrytande; skickade texten om min bror till... honom.

Jag hade planer på att börja måla väggarna i trappen och övre hallen vid tiotiden idag, för att utnyttja dagsljuset maximalt. Så det gjorde jag. Målade väggarna, grundade det f d mossgröna i dörrspeglarna än en gång, maskerade alla trappsteg och grundade även sockeln där. Den var bara liksom illgrön i största allmänhet. HUH. Jag känner mig väldigt nöjd med denna insats. I morgon kör jag sista strykningen (eller snarare: rullningen) på väggarna och målar grund på sockeln igen. Sedan vidtar en del städning och i ordningställande. Montera fästen till gardinstång och kanske rentav hänga upp ett par vita gardiner jag köpte på IKEA häromdagen. Fiffa och moffa. Beroende på hur nästa helg blir (vissa planer finns) kanske jag tar tag i slutarbetet med dörrarna och trappsockeln då. Time will tell.

När jag gick ner i källaren för att hämta upp en tvätt för hängning såg jag att den röda jävellarmlampan på pelletsbrännaren blinkade igen. Men föffan! Dock fick jag igång den igen. Jag har helt enkelt utvecklat vissa pann- och brännarfixarskills. Men störigt är det, eftersom jag hade service på den för bara några veckor sedan och den har börjat bråka med mig efter det. *muttra*

Efter en liten fika kände jag mig styrkt till nya tag och satte en lussebullsdeg igen. De här bullarna ska omedelstuds frysas in och sedan inte tas fram förrän det är dags att köra upp till Värmland för julfirande med la famiglia. De blev faktiskt inte riktigt lika fula som de brukar bli. Minsann.

(Bildbeviset)

Resten av dagen, då? Jag tror att jag ska fixa mig lite mat. Skriva lite. Tända ljus. Ligga i soffan och blunda och lyssna på någon brutalt bra musik. Tänka. Och sedan laga en stor mugg te, ta fram langettsömnaden igen och så småningom avnjuta säsongen näst sista avsnitt av Downton Abbey. Samt glädja mig åt att det blir en säsong till!

3 kommentarer:

Lilla gumman. sa...

Hela alltet lät så härligt! Nu fick jag megalust attbesöka Park Lane!

Matilda sa...

Och jag vill också ha lussebullar!

magda sa...

Kåmsi, kåmsi tjejerna!