torsdag 15 december 2011

livet är skitsvårt

Jag chattade med en vän sedan länge:

Du som är klok! Hur gör man när man bor med någon man tycker mycket om men som sen gör att man måste ge upp en längtan i sig själv?

Vad svarar man på sådant?

Man tänker. Länge och noga och undrar om det verkligen är värt det. Man lever bara EN gång (tror jag) och det enda livet måste man vara rädd om och göra så bra som möjligt.

Ja men det här är ju inget som man vet att det blir... det kan lika gärna bli så att jag flyttar å då får jag ändå inte det jag längtar efter... så frågan är om en stark längtan ska få ta över eller om man får bli vän med tanken på att inte få det.

Tro mig jag funderar.

Livet är skitsvårt.

Det är svårt när man älskar någon...

Man ska inte ha för bråttom bara, när man fattar de viktiga besluten.
Ja, det är svårt....

... som sen säger.... nä jag är för gammal så fine hej.

Va?

hahaha

:-)

Lite rörigt i mitt huvud

Ge dig själv tid att tänka. Ofta kan man ju göra OM sina val. Men inte alltid...

Ja man kan göra om sina val
det här handlar om barn

OJ.

Jag kan inte få några i det här förhållandet... jag fick inte några med Xxx heller men det var lite enklare där... han var man

Du vill ha? Hon inte?

Hon har två barn. hon ville ha... det var hon som tog upp frågan för ett tag sen då var jag osäker jag vill ha barn ... å det vill inte hon
Hon har ju två, hennes längtan är inte lika stor som min å hon kanske ändrar sig

Längtan efter barn kan vara stor... och ska inte ignoreras... Du har rätt till både längtan - och barn.

Men vad händer om hon inte gör det. Är jag beredd å ge upp min längtan bara sådär
Ska jag fundera å stanna kvar tills jag funderat klart..
Ska jag flytta å fundera där

Alltså hundra frågor

Nej. Ge inte upp den. Inte om du verkligen VILL. För en dag KAN du inte få barn...
Fundera vidare.
Om du kan chatta är jag hemma ikväll.

Det är inte deffenitivt nej, men vi ska inte ha barn nu på stört det kanske handlar om 2 år bort i planeringen å som hon känner nu vill hon inte ha barn för då känner hon sig för gammal å trött å sliten

Du är fin å jag har gråtit sen igår

(Hur jättegammal ÄR hon?)

Det känns som att ställa två viktiga saker mot varandra
... nu är hon 36

Ja, det förstår jag

36 är ingen ålder.

å jag får inte skaffa barn ... om jag är över 38, i Sverige

Men man kan ju å andra sidan inte tvinga någon att SKAFFA barn heller

Nä absolut inte...
det tänker jag inte göra

Tänk, tänk, känn efter, fundera. Lyssna inåt.

Puss du är fin

Så hörs vi
Puss ♥

Livet är verkligen inte lätt. Inte ens när det borde vara det. De svåra valen finns alltid där. De flesta är jag fullständigt övertygad om att man kan ångra och välja om. Men inte alla...


(Och givetvis är samtalet publicerat med tillstånd från min vän...)

2 kommentarer:

Silke sa...

Det är svårt att backa (=ångra) ett livsval, däremot kan man alltid gå framåt längs olika vägar. Den svåraste insikten jag har haft, var att kärlek inte är nog för lycka som varar länge. Man behöver också ha ungefär samma mål i livet. Kanske kan man hantera skavet som blir. I så fall är jag övertygad om att båda måste se, förstå och respektera, för det kommer att göra ont - länge.

magda sa...

Kloka tankar, Silke! Som alltid!