onsdag 12 september 2012

bloggen i undervisningen

Under morgonens bloggpromenad kikade jag förbi Kristina Alexandersson som skriver om att använda bloggande i undervisningen. Jag tycker det är ett utmärkt verktyg och följer med intresse allt i den vägen som jag hittar. Jag har ju bloggat i 11-12 år nu men första gången jag testade att använda en blogg i undervisningen var för en fem-sex år sedan, i en sjundeklass där vi arbetade med historia. Det gick väl sådär. Det var nog inget fel på min ambition eller ens på idén som sådan, men eftersom det inte riktigt fanns verktyg inom skolans väggar för att göra eleverna delaktiga så blev det ingen direkt aha-upplevelse av det hela, varken för mig eller eleverna.

Sedan har jag, till och från, plockat upp idén och prövat den på olika vis och i olika situationer. Och jag får det att fungera allt bättre. Att använda en blogg som gemensamt forum är egentligen supersmidigt och användbart. Jag har lärt mig att skynda långsamt. Sakta men säkert implementerar jag möjligheten tillsammans med mina klasser. Just nu är det i min tvåa i engelska, men jag har bloggar på lut för samtliga grupper och ämnen. Och en särskild för vårt projekt kring läsningen av Pay it Forward. Mer om detta så snart det är sjösatt!

Inga kommentarer: