onsdag 19 september 2012

flippat

Jomenvisst flippar jag mitt klassrum. Så det står härliga till! Åtminstone ett par, tre av dem. På sikt vinner jag tid på det, men det kräver ju också en del planering... Och allt flippande behöver verkligen inte handla om att en knåpar ihop egna filmer. Det finns så många bra, proffsiga och föralldel också roliga som andra redan har gjort. Men jag har lagt upp ett par slideshows med hjälp av VoiceThread så här långt, och har planer på lite annat också. Därutöver finns en massa tillgängligt på UR.se och på sli.se (dit jag skaffat konton åt en del av mina elever så att de kan ta del av allt strömmat material) samt på Youtube, som jag gladeligen utnyttjar för mina syften. MOAHAHA...

Flippandet behöver ju faktiskt inte handla om film- eller bildmaterial överhuvudtaget. Det kan ju handla om att läsa ett avsnitt, fundera över en fråga, lyssna på ett radioprogram eller en uppläsning eller något annat som vi sedan bearbetar tillsammans under lektionstid. Och det, mina vänner... det är det som sparar massor av tid! Lektionstid! Eleverna tittar, läser och funderar (och föräldrarna får en möjlighet till inblick i vad vi håller på med) och sedan har vi gott om lektionstid att reda ut begreppen och skaffa oss förtrogenheter och färdigheter av alla de slag. Att lära.

Dagen idag blev alltså lite lång för att jag behövde sätta ihop en grej som jag släpper direkt efter morgondagens lektion så att eleverna kan bekanta sig med hur man kan lägga upp ett argumenterande tal, innan vi börjar arbeta med det tillsammans på tisdag. Men jag är nöjd med resultatet och jag hann hem och äta lite nu, innan jag tar mig en promenad bortåt biblioteket för att se hur det egentligen låg till med Strindberg och konsten.



Inga kommentarer: