torsdag 20 september 2012

en annan it-bubbla?

Dagens pass är väl förberett. Jag ska visa mina elever ett par knep hur man också kan använda sin dator - för inlärning och för att visa vad man kan!

Det pratas mycket om IKT i skolan, och på många håll görs det dessutom mycket spännande. Även hos oss har varje elev en laptop som ett självklart arbetsredskap. Men vad har de dem egentligen till? Är de bara en slags dyra kombinationer av kollegieblock och pennor - med surfmöjlighet? Vet de vilka möjligheterna är? (Vet alla lärare det?)

Vad hjälper det med laptops och iPads och skolappar och hej och hå om eleverna inte använder det fullt ut - i sitt lärande? Eller... vilket jag ofta har anledning att fundera över... inte har vana att arbeta digitalt när de kommer upp till gymnasiet, eftersom de resurserna inte finns där de kommer ifrån? Dessutom... den här digitala generationen... de "digitalt infödda"... om de inte ens kan bifoga en fil till ett mejl... om de lägger ganska mycket tid på facebook... om de behöver min hjälp att installera och använda en del program... jag som hör till den generation som verkligen anses vara frånåkt... ja, då kan en undra om det helt enkelt är så att det i skolans värld handlar om en IT-bubbla - om än av annat slag än den vi såg för något decennium sedan?

Det är där skolans roll blir så viktig. Att fostra in eleverna i ett seriöst användande av de digitala redskapen. Och då blir lärarens roll synnerligen avgörande - kan vi det som behövs för att utnyttja dessa verktyg? Ges vi alla möjlighet att lära oss det? Vågar vi? Vill vi?


1 kommentar:

ANNA sa...


Jag jobbar ju med arbetslösa unga människor nu och i den kartläggning vi gör initialt på dem frågar vi om datorvana. "Alla" säger god å tycker att vadå, datorer! sånt är ju jättelätt. Vad de menar är att de sitter många timmar, surfar på nätet, hänger på FB, spelar spel etc medan vi egentligen undrar om datorer som arbetsredskap i meningen officepaketet å liknande... ord som en hel del av dem inte har en aning om vad det betyder.