Brains blå/silver (arbetsprov). Bertil Vallien - nu på ett glasbord nära mig. |
Vaknar slutligen och ofrånkomligen av att solen kastar en stråle rakt in i mitt ansikte och genom de stängda ögonlocken. Inget annat att göra än att sluta sova. Nere i köket pysslar Mats med någonting som låter som kaffebryggning och när han en stund senare dyker upp med min mugg vet jag att jag hört rätt. Kaffe serverat på sängen - det är kärlek, det...
Ligger i sängen och surfar runt på några bloggar, fejan, twitter och DN.se men inget direkt uppseendeväckande fångar mitt intresse. Utom möjligen Religionsvetenskapliga kommentarer som diskuterar fredagens Skavlan (!) vilket får mig att önska att jag hade sett det. Men det kan ju ordnas med hjälp av SVT Play, lite senare. I DN diskuteras på debatt- och ledarsidor tunisisk kvinnosyn och att friskolornas rättning av NP förefaller vara generösare än de kommunalas och någonstans i bloggosfären diskuteras att lärare ska rätta proven tillsammans. Jomenvisst - det går ju säkert jättefort och vi har ju faktiskt massor av tid över så det är ju bara att köra igång. Eller kanske... inte. Däremot skulle en kunna rätta varandras - på skolan eller i utbyte med någon annan skola?
Eller så rättar man dem själv - precis man gör med andra elevarbeten/prov/whatever som ska bedömas och gör dem till ett underlag i mängden - vilket ju faktiskt är vad de ska vara...
"Syftet med de nationella proven är i huvudsak att:
- stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning
-
ge underlag för en analys av i vilken utsträckning kunskapskraven
uppfylls på skolnivå, på huvudmannanivå och på nationell nivå"
och...
(Utdragen hämtade från Skolverkets sidor om de nationella proven)
Hmm... nu gick jag igång lite, i alla fall. Jag tar lite mer kaffe och övergår till att fundera på vart dagens mc-tur ska gå. Jag tror vi ska utforska närområdet... kanske drabba någon vän med ett spontanbesök - eller kanske inta vårt afternoon tea på The Tea Room i Örsjö? Låter inte det rätt mysigt? :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar