fredag 30 november 2012

men vem tänder stjärnorna?

Fredagseftermiddag. Jag är i mål med den här arbetsveckan och det får bli en eftermiddag och kväll med lite avkoppling. I mina fönster lyser stjärnorna. Jag ska äta något gott och kanske ta mig ett glas vin. Någon gång frampå småtimmarna, eller tidiga lördagsmorgonen, kommer Matilda och Mike.



Hos fina vännen Anna hittade jag en föredömligt kort sådan där frågelista att besvara.
1. Vilken doft hör till din jul? Doften av clementiner och saffran. Pepparkakor. Glögg.

2. Favoritjulmaten, som inte får fattas på julbordet? Jansson (helst ska jag ha gjort den själv), grönkål och sill. Cheddarost. Och på senare år har kluvna, stekta kroppkakor seglat upp som en favorit.

3. Godsak som jag måste få varje jul? Clementiner, lussebullar (med mycket saffran) och glögg (med många russin i).

4. Juldricka som jag gillar bäst? Glögg. Gärna Blossas vanliga starkvinsglögg. 

5. Vilken juldekoration är speciellt viktig och meningsfull för dig? Tända ljus. Många och överallt. Och jag vill ha stjärnor i mina fönster.

6. Vilken julsång ger dig julkänslan? Från och med nu och fram över julhelgen spelar jag Trans-Siberian Orchestras juldubbelalbum på repeat, endast med avbrott för the Pogues/Kirsty MacColls Fairytale of New York - och någon enstaka annan. Jag hatar katter som sjunger julsånger.

7. Är det något annat särskilt som är jul, eller som betyder mycket för dej i jultid? Framförallt att träffa så många som möjligt av mina barn, tillsammans med sina respektive (i de fall de har några). Bara umgås. Prata. Hänga. Och alla andra i la famiglia. Det har blivit tradition att vi systrar firar med respektive och barn och deras respektive (och en och annan kompis, som i år när Johanna tar med en killkompis från Sth) och en farmor med manlig vän... Och så gillar jag själva myset och pysslet och förväntan. Julklappar har vi lagt ner, förutom de småsaker vi köper och lottar ut.

En thailandssolbränd storkusin och en koncentrerad lillkusin. 2011.


Är inte "respektive" ett ganska... fånigt ord?


2 kommentarer:

Matilda sa...

Jo, respektive är ett rätt fånigt ord när det används i den bemärkelsen! Jag tycker vi byter ut det mot något vackert... som hjärtevän.

magda sa...

Bra, Hjärtat! Det kör vi på! <3