tisdag 7 januari 2014

mot saltgruvan!

Les Amants. René Magritte. En favorit.
Då börjar den. Vårterminen. Just nu känner jag mig... taggad! Det blir bra, det här. Att vi börjar med en studiedag är en god sak. Vi hinner träffas, prata, ha möten, förbereda och rulla igång. Mejl ska läsas och besvaras, scheman ses över och en del förberedelser göras. När eleverna dyker upp i morgon är vi väl beredda.

Mörkt ute. Milt. Det kanske blir vinter mot slutet av veckan, sägs det. Vi får väl se. Mitt snåla smålandsjag gillar blidvädret för den minskade pelletsåtgångens skull och mitt lata skottarjag gläds åt varje snöfri dag. Men mitt fästinghatarjag ryser vid tanken på vad alla dessa plusgrader gör för den populationen.

Jag är glad att jag inte är lärare i Sotji. En månad kvar till OS och lärarna där tvingas jobba (GRATIS!) på byggen etc för att få allt klart i tid till evenemanget. Om de vägrar blir de av med lärarjobbet. Varför fick Ryssland ett OS, överhuvudtaget?

I skrivande stund har Sixten knôtt ner sig i en ganska liten skokartong som jag tagit fram åt katterna. Plötsligt flyger han upp igen, med svans som en flaskborste. Studsar ut i hallen. När jag milt frågar honom vad som är fatt flyger han en meter upp i luften. Snart studsar han tillbaka in i köket och lyckas i samma språng förflytta köksmattan över hela golvet. Vem begriper sig på katter, egentligen?

Sun Comes Up, It's Tuesday Morning - Cowboy Junkies

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är alltid lika optimistisk! Taggad! Om man ändå kunde känna så någon gång. Jag är bara taggad när jag får skåda fågel i Sydamerika... Men det är väl bara att bita ihop...

magda sa...

Då är det kanske dags att dra dit, på allvar? ;)