fredag 15 oktober 2010

brevskrivande

Häromdagen fick jag mejl från sköna väninnan Malin igen. Vi har uppnått en lite ovanlig förbindelse såtillvida att vi kan skriva till varandra när andan faller på helt utan tanke på om det är den enas eller den andras "tur". Jag kan komma på något som jag absolut vill dela med henne. Och då skriver jag snabbt ett mejl. Eller så tar jag god tid på mig. Malin gör på samma vis. Det kan vara ett mejl bestående av bara en enda mening. Eller en superlång drapa.

Detta tänkte jag på när jag körde söderut efter arbetet idag och lyssnade på Pride and... I skildringen spelar brevväxling en stor roll och även de kortaste små biljetter är ändå skrivna med sådan omsorg och innerlig känsla att de förmedlar de beskriver långt mer än de ord de innehåller. Man månar om formuleringar och att förmedla inte bara skeenden utan också känslor och reflektioner kring dessa. Vänskapliga band knyts och stärks. Förtroenden och vardagliga funderingar delas.

Just sådan är min och Malins mejlväxling.

Det finns andra också, vars mail betyder mycket för mig. Men om dem kanske jag skriver en annan kväll.

Inga kommentarer: