fredag 29 oktober 2010

ur led

Ur led är tiden (Hamlet akt 1 scen 5).

Eller är det bara jag. Men något skumt är det när jag vaknar strax efter tre och inte kan somna om. Efter trekvart gav jag upp och klev ur sängen en stund. Lagade mig en mugg kaffe och medan bryggaren puttrade klart läste jag väninnan Malins senaste mejl och skrev ett tillbaka. Sådär mitt i natten kan tankarna vara väldigt klara. Som av en händelse var det faktiskt en av mina elever som sa just det igår; "det är klockan tre allt klarnar". H*n har rätt.

När jag mejlat klart hällde jag upp kaffet i den fina frökenmuggen jag fick av Cia (tyvärr är den lite för hög för att funka i kaffemaskinen på jobbet, så istället är det min morronkaffemugg nu) och kröp ner under täcket. Läste några sidor i Maeve Binchys Whitethorn Woods och släckte sedan. Låg där i dunklet och försökte slappna av. Lyssnade på ljuden i huset. Sus i vattenledningar och fläktsystem. En bil som rullade förbi utanför. Jag somnade aldrig men det kändes bra ändå. Vid sex gick jag upp igen och tog en lång varm dusch. Tröttheten lär nog inte komma förrän framåt kvällen.

Nu är det Fin Fredag!


Emmaboda 29 oktober, 2010

Inga kommentarer: