lördag 16 oktober 2010

brugmansia suaveolens


I våras köpte vi en änglatrumpet. Hela sommaren har vi pysslat om den. Ett tag gav vi nästan upp hoppet om den då äckliga, gröna fjärils- eller svärmarlarver käkade upp nästan alla blad. Men rätt vad det var var de borta och den tog fin fart igen. Dock är änglatrumpeterna väldigt känsliga för kyla och lyckligtvis tog vi in den i tid så den inte behövde frysa ihjäl. Men den lönar alla våra omsorger med att blomma rätt generöst... NU?! Hmpf. Måtte den skärpa sig till nästa sommar.

Jo... så här fint var det när jag körde hem från jobbet igår eftermiddag. Hösten - en årstid att älska.

Idag har vi tillbringat några timmar utomhus, med att måla garaget. I morgon blir vi klara! Solen har lyst på oss och värmt oss, vilket var behövligt i den kyliga vinden.

Efter att ha tagit in fler krukor och agaphantusarna fått gå till vintervila i jordkällaren gick vi in. Min käraste har tänt i kakelugnen och jag gjorde en guacamole som kommer att gå till historien. Nu dricker jag ett glas gott ripasso och Mannen lagar en mexinspirerad kycklingmiddag! Jimi Hendrix står för taffelmusiken. Det är gott att leva, hörni!




Pst. Jag tycker fortfarande det är roligt att måla. Men jag blir väldigt betänksam på att ge mig in i olika renoveringsprojekt när jag begrundar hur det alltid är så mycket mer att göra än man tänker sig, hur saker och ting alltid tar betydligt längre tid än planerat och att man kanske måste ge avkall på många andra projekt eller intressen man har. Plus att det kändes betydligt mer geschwint när jag var 30, än vad det gör nu...

2 kommentarer:

Caligula sa...

Finare höstvecka än denna får man leta efter! :-)

magda sa...

Ja, den har varit/är snudd på magisk!