torsdag 21 oktober 2010

vitt

När jag vaknade vid halvsju och kikade ut genom sovrumsfönstret såg jag att världen blivit lite ljusare i natt - SNÖ! Täckt med ett puder av nysnö är till och med gårdens miljöstation lite fin, tycker jag:

(Suddig bild, då den är tagen med rätt lång slutartid - jag orkade inte krabba med inställningarna...)

Nu var det ju inte någon överraskning att det skulle komma snö i natt; både min käraste och SMHI har varnat för det, och det var ju också en av anledningarna till att jag valde att stanna hemma igår kväll, i stället för att köra söderut. Sommardäck är ingen hit i den första snöhalkan. Det är det inte senare, heller, så byte till vinterhjulen känns rätt aktuellt. Men hur var det nu igen med dubbdäck - får man ha dem före första november? Jag måste kolla igen. Det är märkligt hur minnet kan vara så selektivt, ibland. Viss information tillåts helt enkelt inte invadera systemet. Antagligen har det att göra med vilken betydelse jag tillmäter den...

Jag har tagit fram min stora dunjacka ur garderoben (som egentligen är en klädkammare och med lite god vilja skulle kunna kallas en walk-in closet). Jag ser ut som barbapapa i den, men jag kunde inte bry mig mindre - att ta på den är som att krypa in i en varm och mysig koja. Mmm...

Men än en liten stund kan jag stanna inne i stugvärmen (eller... nåja... lägenhetsvärmen, då...), lyssna på P1-morgon, betrakta ljuslågorna och långsamt njuta i mig mitt kaffe. Med en slatt grädde. Mjukstarterna blir allt viktigare för mig. Jag sov konstigt i natt. Vaknade sjöblöt av svett och frös och kunde inte minnas om jag kanske haft en mardröm. Lyckades somna om igen. Men avbruten sömn är ju liksom... avbruten. Och det blir kännbart när jag måste upp...


Emmaboda 21 oktober, 2010

Inga kommentarer: