fredag 5 oktober 2012

en annan fredag

Den här fredagen valde jag att inte köra norrut, till älsklingen. Jag tänkte att om jag stannar hemma kan kroppen och själen komma ifatt varandra. Jag tror det behövs. Hur roliga arbetsveckorna ändå är så är de samtidigt krävande. Ibland tar de allt. Om jag låter dem.

Den här helgen ska jag därför bara vara. Lyssna inåt. Och - bokstavligen - odla min trädgård. Stövla omkring i mina rödrutiga av gummi. Plocka en snudd på oändlig mängd äpplen, nu igen, som fallit från ännu ett misskött och ändå galet fruktbärande träd. Höstgräva en rabatt. Kanske kratta gula och röda löv.

Pyssla inomhus. Ordna böcker och lyssna på plattor jag inte spelat på länge. Baka bullar och läsa. Skriva.

Jag började den stilla helgen med att knyta ihop ett par viktiga trådar på jobbet och sedan proviantera lite. Bädda rent, dammsuga. Och så köra ut till Broakulla och dricka te med Catharina. Gå rakt in och ner i samtalet. Äta godsaker hennes mor bakat, skratta gott och fundera tillsammans. Prata om sådant kvinnor brukar prata om; arbete, datorer, relationer, hundavel och vildsvinsjakt.


Inga kommentarer: