tisdag 30 oktober 2012

tisdag morgon, park lane

Jag vaknar av regnet och blåsten i natten. Ligger en god stund och lyssnar och är glad att befinna mig inomhus i min varma, sköna säng. Min hjärna vill börja arbeta men jag lyckas tvinga ner den på en lagom aktivitetsnivå igen. Ibland fungerar det bra att tända lampan, ta fram anteckningsblocket som ligger i sängbordslådan och skriva ner det jag tänker, så att jag sedan kan släppa det, men den här gången behöver jag inte. Sakta somnar jag om. Drömmer om min cykel. i drömmen cyklar jag från Karlskrona mot Emmaboda. Backarna är brantare än jag minns dem, vägarna så mycket smalare och dikena så djupa. Min cykel har ingen broms och jag blir till slut tvungen att kliva av, vända cykeln och leda den tillbaka och försöka hitta en mindre riskabel väg hem.

Ute droppar regnet ännu mot rutorna, men det blåser inte alls. Jag har inte bråttom idag - vi börjar egentligen inte förrän halvnio. Jag får se när jag går till jobbet. Jag har en del att göra, förutom de redan inplanerade mötena, och tänker att jag gärna vill komma igång så snart som möjligt.

På mitt soffbord - ett par ljus vars milda vaniljdoft blandar sig med ångprna från det heta, nybryggda kaffet. En tisdag så god som någon.


Inga kommentarer: