måndag 29 oktober 2012

google is your friend

Nu vet jag mer om vad dagen ska erbjuda. Evenemanget heter "Biografen som klassrum" och vi erbjuds också att, om vi vill, se den efterföljande filmen Jörgen + Anne = sant. Säkert en bra film, men när jag ser att målgruppen är årskurs 3-5, så kommer jag att passa.

I programmet, som ser genomtänkt och trivsamt ut, ser jag att utgångspunkten är LGR11. OK. Då vet jag. Det blir som när jag spelade viola och det nästan aldrig fanns noter i C-klav utan jag fick transponera - antingen i huvudet eller, om det var knepiga stycken, på papper. Vi som jobbar enligt gymnasieskolans läroplan får försöka överföra en del av tänket till vår verklighet, som i många avseenden inte ser ut som grundskolans, när det gäller styrdokumenten.

Fast nu ska jag inte vara sådan. Det kanske kommer om hur en kan göra små filmer själv, i Bambuser och liknande, och använda i undervisningen - eller låta eleverna göra det! Det hoppas jag på.

Inga kommentarer: