söndag 28 oktober 2012

upp with the tupp

En sådan här morgon kan jag känna en nästan fysisk kärlek till mitt Hus, mitt hem. Solen lyser rakt in här på övervåningen och fönstrens spröjs skapar vackra skuggmönster på de vita väggarna. Eftersom det dels är söndag och dels är vintertid vaknar jag tidigare än jag både vill och behöver. Före klockan sju enligt Riktig Tid.

Ligger kvar en stund i sängen, lyssnar på fantastiska Språket i P1 och tittar ut genom fönstret innan jag går ner i köket, kollar termometern (-7.3 grader ute) och brygger på en kanna kaffe. Brer ett par mackor och går sedan tillbaka upp i sängen. Pufflar upp ett par kuddar bakom ryggen och tänker att om jag nu inte kan somna om så kan jag ändå stanna kvar i sängen. Länge.

Några planer för dagen har jag ändå. Det är ju Film i Glasriket och jag ska se Palme, tänkte jag. Och ställa i ordning i arbetsrummet, efter möbelmåleri och annat stök. Ta mig en skön promenad. Det räcker så.

Inga kommentarer: