torsdag 21 juli 2011

regnet faller hårt

Det väcker mig. Smattrar hårt mot altantaket och luften i mitt sovrum känns kvav. Jag öppnar fönstret och försöker somna om men dånet blir så högt att det inte går. Inte alla i kvarteret har semester. Mitt i regnsmattret hör jag ett par grannar prata högljutt med varandra. Om regnet. Om det dumma med att cykla till jobbet i det här vädret. Strax hörs ljudet från en bil som backas ut ur ett garage. Jag blir så gott som klarvaken. Hjärnan går på högvarv och tankarna känns som de centrifugeras. Att fortsätta försöka somna om känns rätt ovärt. Jag läser ett par kapitel i JCO:s Lilla himlafågel. Kanske skulle gå upp snart? Sätta på kaffe? Baka ut brödet som står på kalljäsning i kylen - så är det färdigt i god tid till frukost?

Och medan jag tänker och läser fortsätter regnet att falla och det finns bara en sak att göra. Köra lite Bryan Ferry:

Inga kommentarer: