torsdag 28 juli 2011

regntur

Idag hade vi bestämt att åka någonstans där det var fint väder. Alltså åkte vi till Öland, där det regnade hela tiden. Men Öland är fint även i regn, tycker jag. Vi kikade på en örtagård (köpte deras ört- och vitlökssenap) och på en sorgligt övergiven bad- och campingplats med en igenvuxen minigolfbana. Men nere vid vattnet åt Kalmarsund doftade det äntligen riktigt hav. Ruttnande, salt tång - det är som ljuv parfym för en som ständigt saknar havet. Vi gick omkring lite och jag inhalerade tills jag blev yr i huvudet. Sedan drack vi kaffe och åt macka i bilen.

Efter att ha kört över Stora alvaret, till östra sidan av ön, kikade vi in i ett litet museum över en träsnidare - JAGS - och kollade in samlingen. Ganska coolt, faktiskt.

Sedan rullade vi sakta tillbaka över alvaret på en annan väg och över bron och in till Kalmar. Strosade på stan en stund och sedan åt vi pizza på en riktig italiensk krog, Ernestos, och det kan ha varit en av de godaste pizzor jag ätit. Helt perfekt och även om jag givetvis blev mätt blev jag inte sådär tungt äckelmätt som jag vanligen blir av pizza. OK, den kostade 170 spänn - med det var det värt!

Just när vi skulle köra tillbaka till Byn undrade Mannen om vi inte skulle klippa IKEA när vi ändå var i Kalmar? Jag hade ju ändå tänkt köra dit nästa vecka och nu slapp jag det. Jag köpte bara sådant som stod på listan som ligger i min plånbok och nu är jag redo att, nästa vecka, pimpa lilla toaletten på övervåningen. Min retrotoa, hehe.

Ute faller skymningen nu och innan vi kryper till kojs ska vi äta lite vällagrad camembert - köpt på Gerdas i Kalmar - tillsammans med vuxenmarmeladen jag fick av Erica, och ett glas rött.

2 kommentarer:

lilla gumman sa...

"Vuxenmarmelad". Hehe.

magda sa...

^^,