torsdag 7 juli 2011

sömnen

Jag unnade mig att ligga och läsa en lång stund igår kväll. Jag fastnade helt i To Kill a Mockingbird och läste medan mörkret föll och fönstret stod på glänt. Mitt Hus var alldeles tyst och det var nästan lika tyst i Byn. När tågen anlände vid stationen hörde jag varenda ord som speakerrösten hojtade ut, men det var också det enda. Jag vilade i tystnaden och så småningom somnade jag ju. Och drömde förunderliga drömmar. En av dem handlade om att jag skulle gifta mig, med en ungdomskärlek.

(Mockingbird. Mimus polyglottus)

Den sena kvällen straffar sig lite idag, då jag hade svårt att vakna till liv. Men nu sitter jag ändå här och dricker mitt morronkaffe och låter tankarna vandra omkring lite som de vill. Just nu är det en skön röra av nattens drömmar, planer för arbetsdagen, nyheter, Rammsteins biljettsläpp, känslor som behöver benas ut, To Kill a Mockingbird, pysselidéer och längtan efter ledighet. Bland annat. Men det reder ut sig allteftersom.

Egentligen skulle jag läsa en viktig och intressant artikel om läget i Syrien, men det är för tidigt på morgonen. Jag fyller i stället på kaffet och ser senaste avsnittet av In Treatment.

Inga kommentarer: