onsdag 13 juni 2012

artyparty och fylleri

Sent omsider fick jag håll på SCBs kalkylblad där en hemsk massa detaljuppgifter kring vårens nationella prov i engelska skulle fyllas i tillsammans med fullständiga personnummer och slutbetyg och kurskoder och kurstimmar (avsatta/genomförda) i all oändlighet. Och inte stod delmomenten i samma ordning på fylleriblanketten som på blanketten för provsammanställning per enskild elev vilket gjorde att jag verkligen fick hålla tungan rätt i mun när jag fyllde i.

Bara så ni vet är det denna statistik som belackarna sedan använder för att bevisa en eller annan tes om lärarnas orättvisa och inte alls likvärdiga betygssättning. Jag kunde själv konstatera att några av mina elever fått ett högre slutbetyg än provbetyg och ser inget som helst konstigt i det, eftersom jag - helt i enlighet med Skolverkets anvisningar - använder provresultaten som enbart stöd och vägledande underlag för bedömning och betygsättning. En del av eleverna har gjort så mycket mer och det ska också rendera högre betyg, i de fall det motsvarar högre betygskriterier eller kunskapskrav.

Men nu har jag alltså gjort mitt. I morgon när våra studenter sprungit ut ska jag blåsa ur jobbdatorn för att sedan stoppa ner mitt ovärderliga och högt älskade pennskrin och min fina röda kaffemugg i handväskan och gå hem. På fredag ska jag bara glida in och säga hejdå till ettor och tvåor och äta glass.



Och nu blir det grillfest med kollegorna hemma hos Anna. Skandalbilderna kommer här senare ikväll...

4 kommentarer:

Anonym sa...

också suttit med det där scb-bladet idag. tog en liten stund... ha en fin kväll och givetvis vill man se skandalbilderna!

magda sa...

Jag lider med dig, Patric.

Blir det något Värmland för dig i sommar? Du kommer väl och hälsar på, då? Eller låter oss komma förbi med hojen? :)

Anonym sa...

när jag kommer hem från amerikat så åker jag norrut. mitten av juli. kanske blir det även värmland. vi får höras.

magda sa...

Apselut! Om vi inte hörs innan du far, så önskar jag dig en skön tur till landet "over there".