onsdag 20 juni 2012

a view from a room


Kohagen och en del av skogen...

Här vid mitt skrivbord har jag utsikt över en stor kohage, en fopollsplan och ändlösa skogar. Värmland är vackert. Just nu är det tyst utanför, men igår eftermiddag pågick en match därute och jag förstod att engagemanget var stort. Vårt arbetsrum n smula trångbott men ljust och trevligt. Skrivbord i ljus, ljus björk och en härligt djupröd ryamatta på golvet.

Vi har andra rutiner här. Nya rutiner. Men jag vänjer mig snabbt. Halvnio brukar vi frukostfika - lärare och en del annan personal. Ibland hämtar vi oss en mugg kaffe redan vid tio igen (men jag gillar inte kaffet här och funderar på att gå över till te). Klockan tolv är det lunch och vi har ingen egentlig lunchrast utan äter samtidigt som eleverna och ofta tillsammans med dem. vanligen har en väl med sig matlåda men den som vill kan köpa sig lunch här. Jag blev rekommenderad att i synnerhet göra detta då det serveras fisk, så igår provade jag och det var verkligen smaskigt! Vi är alltså i arbete hela tiden - ingen lunchrast, bara matuppehåll eller typ pedagogisk lunch - och det innebär att arbetsdagen är slut klockan 16.

För att överleva detta finns en eftermiddagsfikarutin också. Oftast bara en slät kopp av kaffe (eller te, dårå) men jag har upptäckt att det finns en stash med chokladbollar och dammsugare i hyllan här i arbetsrummet. Än så länge har jag ståndaktigt avböjt men detta kan komma att gå illa (mycket illa, till och med) om jag inte biter ihop. Dammsugare är goda...

Inga kommentarer: