fredag 8 juni 2012

eh?

Jag får en förfrågan kring en elevs närvaro. Enligt vårt datasystem EdWise ska h*n inte ha varit på plats på väldigt länge och jag får två datum att förhålla mig till, i respektive ämne. Stämmer dessa "sista-datum"? undrar frågeställaren.

Eh? Hur ska jag veta det? Jag knappar in närvaron, när systemet fungerar, och sedan släpper jag det. Dubbel bokföring är inte riktigt något jag har tid, eller lust, med.

Att jag sedan ser mina elever varje lektion är en helt annan sak. Jag märker om de är där eller inte, men lägger inga exakta datum på minnet - eller för ner dem i en särskild liten bok - utan förväntar mig att systemet ska fungera när det gäller sådana detaljer. Själva närvaroförandet är enbart en tidsödande plikt som jag gör med vänsterhanden. För den enskilda elevens lärande och utveckling är det ju rätt ointressant om h*n var där 2/5 eller kanske några dagar senare?

Ofta funderar jag på alternativa sätt att registrera närvaro. Kanske ett kort och en kortläsare vid klassrumsdörren? En liten sensor som registrerar vilka elever som är i klassrummet? Visst borde det gå att lösa på något enkelt och fiffigt sätt? Jag säger som Bob Hansson (fast han sa det i ett helt annat sammanhang): "Vi har ju IT och Per Gessle och allt möjligt..."

Vi har verkligen så mycket annat att göra på lektionerna än att registrera vilka som är där och inte.

Eller..?


Inga kommentarer: