onsdag 12 juni 2013

helium

För varje pärm jag tömmer känner jag mig lite lättare om huvudet, rätar på ryggen lite mer. Böcker som inte ska stå hos mig bär jag bort. Stannar till och pratar och skojar med uppspelta elever som trallar punkiga låtar till servettvikningen. Plockar i materialet till sommarskolan. Går igenom serveringsrutinerna med tvåorna. Dricker lite avslappnat kaffe med kollegorna. Funderar över hösten. Vet att hela sommaren väntar mellan här och där.

Innan jag ens hinner hem har jag kommit upp med dagens inte-gräva-i-rabatten-ursäkt: student i morgon! Jag vill inte sabba naglarna, helt enkelt. I morgon kanske jag kommer på en annan ursäkt. Som till exempel att jag ändå ska lägga igen rabatten och ha gräsmatta där, förutom små rundlar runt pionbuskarna. Jag vet att det anses både välgörande och karaktärsdanande att påta i trädgården, men det behöver ju inte handla om några halsbrytande övningar. Det räcker gott att gå lite barfota i gräset, titta på äppelträden och pyssla med krukodlingarna på altanen. Egentligen är jag nog en altan- och balkongmänniska, helt enkelt.

Och så kan jag glädja mig åt att mina aklejor blommar nu. Det är en av mina spetskompetenser; aklejaglädjen.

... fast det här är ju basilika.


Inga kommentarer: