Om en elev exempelvis tycker att ämnena i NP:s läsförståelsedel suger getpung sidledes kan en ordna andra, mer intressanta och inte mindre diversifierade. Exempelvis tidningsartiklar om konst, faktatext om musikbolag etc etc. Om eleven inte vill skriva om exakt det ämne som NP föreskriver ett visst år, kan en ta ett annat. Eller ett likvärdigt som en kommer överens om. Om eleven då åstadkommer sheer bloody poetry om just... poesi och lyrik på en engelska som får en att snyfta av lycka - på temat vad som är viktigast i hens liv - då vill en bara hjula hela vägen hem!
Och när en elev har samma åsikt om hörförståelsedelen som om läsditon kan en låta hen lyssna på en och annan podcast kring aktualiteter (som exempelvis How LEGO Works och How Zombies Work). Idag har vi t ex använt ett par program från Stuff You Should Know. Innehållet har sedan diskuterats (del av muntlig prövning), sammanfattats och kommenterats (del av skrivprövning). Svårare än så behöver det faktiskt inte vara. Det är inte ens förbjudet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar