onsdag 12 december 2012

om creative commons

I'm getting the hang of it. Jag vet att jag fultjyvat en del bilder och annat till bloggen ibland (även om jag oftast försöker använda bilder jag tagit själv) men jag ska försöka undvika det fortsättningsvis och i stället använda okejat material, exempelvis genom CC - i de fall jag inte fixar mina egna bilder.

Vad är då CC? Jo, det är ett sätt att vända på hur en använder det här med copyright. I stället för att behöva få tag på upphovsmän och be om lov så kan upphovsmän (och dito kvinnor, för tusan hakar!) okeja på förhand genom att licensiera sina verk via CC.

Här är en bra film som visar hur det funkar:

Jag blir ju lite osäker på hur jag ska referera till just det här klippet. Med bilder och annat är det klart mycket enklare. Men det framgår tydligt av filmen vem, eller vilka, som ska ha cred.

2 kommentarer:

ANNA sa...


Inom papperspysselvärlden, vad det gäller stämplar finns det en smart grej osm kallas Angelpolicy, i Sverige säger vi då att en stämpel/märke är "ängla". Detta innebär att skaparen/ägaren av ett stämpelmotiv säger (för att göra det enkelt, de säger inte exakt samma sak allihop men på et ungefär) att man får använda deras motiv till att göra handgjorda alster, kort etc med motiven och att man får sälja alster om mna så önskar men man måste stämpla motivet för hand, det är hantverk på hobbynivå det ska vara inte industri eller kommersiellt.

De väljer alltså att bjuda på mer än upphovsrätten säger, man får lov att reporducera deras motiv, att nyttja och sprida det. En del säger att man endast får sälja till välgörande ändamål eller i liten/begränsad skala, några at man får modifiera motiven hur man vill etc men gemensamt är att de väljer att ge mer.

Att många band börjat tillåta att folk privat (mer än Deadheads som ju alltid fått spela in sina idoler ;) )spelar in live från deras spelningar är ju lite samma sak, man får mer än bara biljetten till giget i biljettpriset.

magda sa...

Lite så som CC också fungerar om jag förstått det rätt!

Jag har t ex valt att mina arbeten får delas och ändras/modifieras, men bara på samma villkor som jag själv bestämt och inget får tjänas pengar på. Samt att ursprunget måste anges.