lördag 1 december 2012

nu är det officiellt vinter, alltså

Woman walking in snow. Utagawa

Ute på gräsmattor och hustak ligger ett lätt, vitt puder. På mina trappor brinner ljuslyktor i mörkret. Jag har sovit gott, men vaknade tidigt. Förväntan i luften. Advent. Men jag väntar inte på Baby Jesus - jag väntar på ett eget barn och hennes pojkvän. De har kört en bit över tusen kilometer i natt och har en bit kvar än, eftersom de klokt nog stannat och sovit några timmar.

Men jag är alltså vaken redan. På mitt köksbord har jag tänt ett stort rött ljus och från pannrummet hörs ett dovt muller från pelletsbrännaren. Kaffet är hett, svart och nybryggt. Jag spelar lite TSO på låg volym och lyssnar till P1:s Naturmorgon, och efter det blir det Lundströms bokradio. En mild och varsam morgon med söta clementiner.


1 kommentar:

Caligula sa...

Ha en riktigt fin vinter! ♥