onsdag 18 april 2012

a day in my life

Vad gör lärare hela dagarna, egentligen? Ptja... det här, till exempel:

07:50 - kommer till jobbet. Startar upp datorn, hämtar en mugg kaffe och ögnar igenom dagens tidning (främst lokalsidorna, då det gäller att veta vad som händer i Byn).

07:53 - en kollega kommer förbi och meddelar att några elever kan bli sena till lektion eftersom de ska till simhallen på idrottslektionen

07:55 - kollar igenom mailen, svarar på ett mail från en elev och skriver ut ett inlämnat elevarbete.

07:59 - hämtar en trave böcker i en kollegas arbetsrum.

08:02 - går till skrivarrummet för att hämta upp utskriften, möter en kollega och diskuterar hur vi gör med de elever som inte lämnat in sina arbeten innan Englandsresan.

08:10 - ringer upp en förälder och bokar ett möte.

08:15 - kommer ihåg kaffemuggen och sippar det ljumma kaffet medan jag tar upp en trave inlämnade fördjupningsuppgifter i Rel02 och börjar läsa dem.

08:52 - lägger läsningen åt sidan för att maila till min med-examinator (Rel02) och diskutera tider och upplägg för tenta och munta.

09:02 - går och hämtar en mugg till och förbereder lektionen i EngC genom att ännu en gång läsa igenom texten (Hairball av Margaret Atwood)som alla ska ha förberett sig för att diskutera under lektionen. Jag har läst den tidigare, men behöver såklart friska upp mitt minne. Fejsbokar också i vid pass 60 sekunder.

09:32 -  har läst klart Hairball, ögnar igenom texten till Nick Caves Where the Wild Roses Grow och letar upp den på Spotify, så att vi också kan lyssna på den innan vi diskuterar texten.

09:40 - examinatorn mailar tillbaka och bekräftar att mitt upplägg ser okej ut. Jag mejlar tillbaka och lovar skicka över det material han behöver, ASAP.

09:42 - kikar igenom vad jag och EngB gruppen ska göra på 09:55-lektionen. Vi jobbar med The Hunger Games nu och en del skriver sin version av nästa kapitel och några andra har valt att skriva insändare/debattartiklar med tankar kring åldersgränser för filmen, det våld den skildrar etc. utifrån den debatt som pågått i media. Jag tänker att lektionen nog behövs för att hinna göra klart.

09:44 - schemaläggaren dyker in på mitt rum för att diskutera upplägg kring preparandlektioner, nationella prov och what not.

09:53 - rusar på toa. På vägen tillbaka möter jag två elever vilka får en snäll påminnelse om att deras inlämningsuppgifter saknas...

09:55 -  susar in på arbetsrummet, rycker till mig dator och material och ilar till klassrummet. Lektionen ska börja 09:55 och det är tur att skolan är så liten att det bara tar max 10-30 sekunder att gå till någon av salarna...

09:56 - första eleverna dyker upp och eftersom det blir lite drop-in (se 07:53) skriver jag på tavlan vad de ska arbeta med så att alla bara har att sätta igång. Det fina är att allteftersom de dyker in så gör de just så. ;)

09:57 och framåt - jag för närvaro, går omkring i klassrummet och kikar på vad de gör och diskuterar olika frågor som dyker upp. Sitter ner vid några bord en stund. Pratar om texten och om den kommande Englandsresan. Går och kopierar ett par papper åt en elev som glömt uppgifterna - och datorn... - hemma. Försöker stjäla till mig lite tid att fila på en lektionsidé till nästa vecka, men inser att den får vänta tills i eftermiddag. Kikar ut i cafeterian (har gärna öppen dörr till mina klassrum) och får syn på en elev som ska ha EngC om en timme, men som var sjuk sist och inte vet vilken text som ska pratas om idag. Pratar helt kort med honom, hämtar en bok och visar vad han kan läsa på om han vill. Givetvis sker all kommunikation på engelska. Fattas bara...

10:53 - påminner eleverna, som är fullt koncentrerade, om att lektionen snart är slut och tackar för gott arbete (medan jag önskar att lektionerna vore dubbelt så långa så vi kunde göra mer färdigt, medans ångan är uppe...). Pratar enskilt med ett par elever om möjligheten att få lite extra stöd för att skriva klart inlämningsuppgiften som dragits över...

10:55 - lektionen är slut, men vi pratar vidare medan jag fyller på tevatten i min mugg och sedan går tillbaka in i klassrummet. och kopplar in datorn i ljudsystemet och pratar med en elev som är ett par minuter tidig en för att återlämna en lånad bok (Orwells 1984) och vi pratar lite om vad h*n tyckte om den, om övervakningssamhället, om diktaturer, FRA och liknande...

11:00 - lektion i EngC börjar... Jag ger en kort introduktion till texten och gruppdiskussionerna och sitter sedan in i var och en av de olika grupperna, lyssnar och deltar - om än lite återhållet, så att elevernas egna tankar och reflektioner är det som styr samtalen. Senare lyssnar vi på sången och samtalar om den gemensamt. Varje grupp får tid och möjlighet att prata ihop sig om den och sedan delar vi reflektionerna i klassen.

11:50 - lektionen är slut och medan jag plockar ihop stannar en elev kvar för att h*n gärna vill dela en reflektion från Nick Cave-texten, som inte riktigt kom fram under lektionen, och jag lyssnar och så pratar vi kort om hur kul och intressant det är att ha möjlighet att faktiskt prata med andra om det man läser.

11:55 - är jag tillbaka på arbetsrummet där en elev väntar på mig för att få reda på ett provresultat och vi pratar kort om en fantastiskt bra text h*n skrivit och när h*n ett par minuter senare lämnar rummet ser h*n glad ut på ögonen. Under tiden som vi pratar kommer min mentorskollega in. Han har just kommit tillbaka från en kortare språkresa till Venedig och vi samtalar under några minuter om hur de haft det och sådana grejer.

12:10 - är jag rejält hungrig och blir ju måttligt glad när jag upptäcker att min lunch står hemma i kylskåpet. Vilken tur att jag har ett par nödraketer (Varma Koppen - slemmigt men mättande!) i skrivbordslådan. Just som jag öppnar lådan för att hala fram dem kommer en kollega in och behöver prata om några elever som får en extra kurs i matte och inte förrän klockan är...

12:15 - går jag till lunchrummet för att fixa mig en snabbfix. Väl där hittar jag en liten Activia som är min och den slukar jag medan jag väntar på att vattenkokaren ska hetta upp vattnet till "soppan". Till det äter jag en torr brödbulle som låg kvar i en påse från gårdagens konferens och som jag helt sonika norpar. Jag småpratar med en kollega som lunchar och sedan går jag tillbaka till mitt skrivbord med soppmuggen för att kunna läsa några fler Rel02-inlämningar. 

(Den här bilden försökte jag vända två gånger - och sparade. Ändå hamnade den på sniskan. Tur att inte soppan rinner ut...)
12:22 - Jag drar igen dörren till arbetsrummet och får en stunds avskildhet. En av kollegorna jag delar rum med sitter och arbetar men liksom jag uppskattar han arbetsro och vi stör inte varandra. Jag passar på att facebooka några minuter, också.

12:39 - jag öppnar Dropboxen och hämtar upp dokumentet där jag har en planering för kapitel 2 av The Hunger Games och klurar över lite grammatikövningar att peta in, förutom den rena skrivuppgift som finns där. Att skriva är alltid bra övning i grammatik eftersom man då på ett högaktuellt och relevant vis - i ett sammanhang - kan arbeta med utmaningar man möter. Läser igenom texten en gång till, med pennan i hand, och kikar på strukturer att fånga upp. Efter en god stund bestämmer jag mig för att låta eleverna pröva olika grammatiska funktioner genom att kopiera en eller två sidor och göra en slags lucktest. Börjar med att göra en snygg, lite större, kopia. Det blev klumpigt och jag kommer på att det blir så mycket snyggare om jag snabbt skriver av en bit av texten istället för att leka pappslöjd. Aldrig underskatta att arbetsmaterialet ska se snyggt och propert ut. En fråga om respekt.

13:21 - är jag färdig med ett lucktest där man behöver kunna både personliga pronomen och verbtempus för att klara uppgiften. Rätta får de göra själva, direkt ur boken.

13:22 - hämtar jag en mugg tevatten och börjar förbereda en en-till-en-lektion i engelska. Oavsett om jag har en eller trettio elever kräver varje lektion både förarbete och sedan efterarbete, i form av dokumentation, så att jag till nästa förarbete vet vad som ska tas fram och kikas på.

13:35 - kikar jag på en ung dams personliga brev och CV, för korrekturläsning och allmänt intryck. Det ser fint ut!

13:44 - fortsätter jag planeringsarbetet. Eleven jag ska arbeta med har fått förhinder, men h*n sticker in huvudet för att säga det och vi kommer överens om att h*n ändå ska kika in till mig lite senare så vi får prata

13:55 (ungefär) - öppnar jag twitter, läser en del tweets och klickar så in mig som följare till en hel radda inspirerande lärare och skolfolk därute i etern. Bygger vidare på mitt utvidgade kollegium helt enkelt. Och så undrar jag varför jag följer Jonas Inde. Någon sa att man skulle det för att "han är så modig". Eh. Nej. Mestadels har han varit ganska... tråkig. Visst - han är antinazist och väldigt tydlig med det. Men vem är inte det?

14:12 - kommer sagda elev förbi och vi gör upp en strategi där vi bryter ner en stor uppgift till flera mindre och kommer överens om att h*n ska göra en av dessa små delar till imorgon, om h*n hinner.

14:17 - är jag ganska matt. Jag går en liten sväng i korridoren för att mjuka upp ryggen och hämta lite mer tevatten. Funderar på vad jag ska ta itu med härnäst och bestämmer mig för att det får bli att skicka vidare underlaget till min medexaminator i Rel02. Pysslar med det en liten stund. Och läser in mig lite mer på Dropbox möjligheter.

14:27 - min älskling ringer mig och vi pratar några minuter. Fint och uppskattat avbrott.

14:33 - jag lutar mig tillbaka en stund, blundar och funderar över morgondagen. Kikar på mina högar med arbete, plockar ut ett gäng Uppdrag (vi kallar våra obligatoriska inlämningsuppgifter för Uppdrag) i Eng05, fattar pennan och börjar arbeta med dem. Det är nu jag hade behövt en banan eller en bit chåkla. Efter bara några minuter tänker jag att jag i stället ska förbereda morgondagens lektioner då eleverna ska prova på hur de nationella proven ser ut, upplägg, svårighetsnivå etc. Så jag går till Skolverkets hemsida, kikar på och drar ut en massa exempelprov för de olika kurserna, sätter ihop dem till häften av lämpligt omfång och kopierar upp dessa i diverse klassuppsättningar. Gör samma sak även för nästa vecka då det dels är skönt att ligga i framkant och dels ska jag ha ersättare då jag ska på arbetsrelaterad konferens i Sth och dessutom ska vara ledig en dag. Många kopior blir det.

16:08 - är kopieringen och sorteringen av densamma klar och jag och en kollega har hunnit leta runt i arkivet efter de förberedelsehäften vi tror att EngB-eleverna ska ha att gå igenom innan NP Writing. Dock hittar vi inga sådana för i år och vi klurar på om vi ska ha några sådana alls? Nå - vi gav upp letandet och får höra med en annan kollega i morgon bitti, om hon till äventyrs vet var de är. Utöver detta har jag också hunnit med att ställa snyggt i klassrummet vi ska ha i morgon bitti och ta emot ett sjukt viktigt telefonsamtal om vilket jag - av hänsyn till Rikets säkerhet - är förhindrad att avslöja något, eftersom jag annars skulle vara tvungen att uppsöka och döda alla läsare - nuvarande och presumtiva.

16:10 - diskar jag av min nödraketsmugg som stått och sunkat till sig under eftermiddagen och passar på att småprata med två fikande kollegor som har en stund kvar av sin arbetsdag.

16:14 - tänker på arbetena jag inte hann läsa, överväger inte ens för ett ögonblick att ta dem med hem, snyggar upp på skrivbordet, stoppar ner kalender etc i min väska, får ett italienskt tuggummi av kollegan som varit på språkresa, drar på mig jackan, stänger ner datorn och låser in den.

16:23 - lämnar jag jobbet och går ut i solen.

I'm a teacher! 
What's your super power? ;)


1 kommentar:

Caligula sa...

Bicycle Repair Man kan slänga sig i diket! ;-)