måndag 16 april 2012

spreading the gospel...

Ni har väl sett reklamkampanjen i teve? Den där kända personer möter en lärare som betytt mycket för dem och tackar dem för detta? Jag tänker på lärarna jag själv mötte under min skolgång och undrar vad det kan komma sig att jag, med mitt goda minne, glömt namnet på så många av dem? Och samtidigt... det finns några jag aldrig någonsin kommer att glömma - och de var de härliga förebilder som gjorde att jag själv, så småningom, ville bli lärare. Ville bli en bra lärare. En sådan lärare som de var - fast såklart på mitt eget sätt.

Jag mötte dem framförallt under min egen högstadietid och högst upp på prispallen står Barbro Rydell och Jan Sandberg, båda lärare i SO-ämnen. Gruvligt skärpta och kunniga proffs som aldrig missade att se någon av sina elever. Som tog oss på allvar och förde vuxna samtal med oss. Som gjorde undervisningen intressant och rolig. Som skapade en lust att lära, hos mig. Och Bengt, komvuxläraren, som öppnade mina ögon för matematiken och lotsade mig förbi högregradsekvationernas blindskär och geometrins fallgropar. Att jag "glömt" alltihop kan han inte lastas för - jag använder det ju aldrig. Och honom minns jag, ju.

Vem, eller vilka, minns du?

(Klicka på bilden så kommer du vidare till hemsidan)

Inga kommentarer: