Jag läser vidare i Margareta Normells Från lydnad till ansvar - Kunskapssyn, känslor och relationer i skolan och fastnar en god stund i kapitlet "Vad är det som gör en lärare bra?". Ja, det kan en ju undra - inte minst i den debatt kring lärares löner där en del anser att lönesättningen ska ta hänsyn till prestation. Det tycker jag också. Klart en ska ha bra lön om en är bra. Frågan är bara vad som är en bra lärare och hur detta möjligen låter sig mätas?
Normell diskuterar Skolverkets rapport Lusten och möjligheten från 2006 och framhåller framförallt två saker som karaktäriserar en bra lärare: dels att en litar på sin egen kompetens och dels att en tycker om att undervisa. Av rapporten framgår att ju mer en lärare litar till sin egen kompetens ju bättre lärare tycker också eleverna att h*n är, precis som det också är för de lärare som tycker att undervisning är roligt! Lärare som gillar att undervisa trivs också bättre med eleverna, har mindre problem i klassrumsmiljön och har också en större förmåga att skapa engagemang och intresse hos eleverna. Detta i sin tur skapar givetvis incitament för inlärning. Inget kônstigt med det, egentligen. Frågan är bara hur det ska kunna mätas upp inför exempelvis ett lönesamtal?
Jag har fortfarande inte hittat mina glasögon, men jag "hittade" två par jeans och två jeanskjolar (en blå och en svart) när jag var i stan på en hastig kommandoräd. JÄJ!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar