Semesterpysslar, alltså. Jag tänkte om igår kväll, medan vi spelade en omgång yatzy, och gör en annan modell än den tänkta för lunchbagen. Det här blir bättre!
I övrigt funderar jag på ett annat kapitel i Från lydnad till ansvar... - "Ska vem som helst kunna bli lärare?". Jag har själv varit lärarkandidat (VFU-student, dårå, fast jag gillar uttrycket "kandidat") och haft lärarstudentkollegor och mött kandidater, både andras och egna. De allra, allra flesta har varit helt underbara människor som antagligen utvecklats till kompetenta, professionella och värdefulla lärare - men jag har också mött en och annan som nog borde funderat både en och tre gånger över sitt yrkesval...
Att läraren spelar en avgörande roll för elevens skolgång och hur den blir är allmänt känt. Att vara lärare handlar ju inte bara om att besitta övliga ämneskunskaper utan också om sociala, emotionella och relationella färdigheter. Samspel och kommunikation. Lyhördhet. Ledarskap. Dessa färdigheter går att utveckla. Men om de brister alltför mycket i början - går/hinns de då att åtgärdas inom ramen för lärarutbildningen eller kan det vara så att man måste arbeta med dem innan man påbörjar sin lärarutbildning?
Margareta Normell diskuterar detta, jämför med bland annat antagningsproven till polisutbildningen, förordar ett lämplighetsprov och finner ett antal punkter/egenskaper som lärarstudenter in spe ska uppfylla/besitta innan man antas till lärarutbildningen. Hon listar dem enligt följande...
- "uttrycka sig tydligt i tal och skrift
- ta till sig muntlig och skriftlig information och förmedla den vidare i både muntlig och skriftlig form
- uppfatta icke-verbal kommunikation, särskilt emotionella budskap
- reflektera över sig själv och andra
- visa empatisk förmåga
- uppfatta, beskriva och reflektera över en bevittnad konfliktsituation
- uppfatta hur det egna sättet att vara i ett samspel med andra påverkar en viss situation
- lyssna, det vill säga ha förmåga att sätta egna behov och önskningar åsido i samtal med andra
- föra ett meningsfullt resonemang i etiska frågor"
... och menar att "det skulle leda till minskat lidande:
- för den person som hindras att utbilda sig till ett yrke som han eller hon inte passar för
- för många elever. Även om bara en av hundra sökande till lärarutbildningarna skulle sållas bort i lämplighetsprövningen, kommer det att få återverkningar för hundratals elever, som slipper att mobbas av sin lärare eller som slipper en lärare som har alltför stora psykiska problem för att kunna vara till hjälp för andra
- för många föräldrar som inte behöver uppleva att deras barn far illa i skolan
- för skolledning och arbetskamrater, som slipper ordna upp vad en kollega ställt till med och som slipper förklara en kollegas handlande inför arga och missnöjda föräldrar"
(Källa: "Från lydnad till ansvar. Kunskapssyn, känslor och relationer i skolan" av Margareta Normell, 2008)
Provocerande? Kontroversiellt? Knappast - vare sig man ser till elevens och lärarens bästa eller kanske funderar på detta i skenet av exempelvis det aktuella förslaget om skolmognadstest...
Och är ni nyfikna på Margareta Normells tankar kan ni ta del av dem här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar