söndag 1 juli 2012

motsträviga elever?

Någonstans i bloggosfären (eller var det Twitter?) läste jag igår en undran om de lärare som bloggar så positivt och inspirerande aldrig har några elever som det inte funkar med. Elever som inte vill. Som inte orkar. Som är motsträviga eller bara totalt ointresserade. Det var en bra och relevant fråga. Och jag kan bara gå till mig själv; det är klart jag har, eller har haft, elever som faktiskt bara sätter sig på tvären. Som har andra intressen. Vars sociala liv totalt stör ut skolarbetet, antingen för att det är så mycket roligare än skolan, eller för att det är så hemskt att skolarbete är det sista eleven pallar att tänka på, eller engagera sig i.

Men för egen del har jag arbetat på så pass små, eller lättidentifierade, skolenheter att jag valt att inte skriva särskilt mycket om dessa eftersom jag absolut inte kan, vill eller ens får skriva så att enskilda elever löper den allra minsta nanorisk att identfieras.

Jag kan dock, just i det utvidgade kollegiet, sakna just detta; möjligheten att ventilera hur en ska kunna hantera dessa elever. Arbeta med dem. Stötta. Få input på något vis. Jag vet med mig att jag är rätt bra på att nå dessa elever. Skapa kontakt och bygga relationer. Men det största rummet är ändå alltid det för förbättringar och jag skulle gärna bolla problemen med fler, och oftare...




Inga kommentarer: