På kära vännen och kollegan Annhelens facebooksida såg jag en tänkvärd text i morse. Jag tyckte den var så bra att jag delade den vidare.
Texten födde ett bra samtal med en annan kollega i det utvidgade kollegiet. Han tyckte det vore intressant att se vad som händer om man faktiskt gör just så. Ger eleverna ett prov först – för att sedan utifrån resultatet på det planera innehållet i undervisningen. Egentligen gör vi ju ofta just så, via frågor och liknande, men att ge eleverna ett prov i "skarpt" läge kan ju vara en möjlighet också för eleverna att tydligt få syn på det de redan kan och vad de behöver inhämta? En slags flippad inlärning som ligger helt rätt i tiden.
Vid några tillfällen har jag i provtider gett mina elever ett prov där de får lov att ha med sig ”fusklappar” (fusk och fusk… Vygotskij har en del att säga om det… ;)). Lektionen efter har de ett nytt, likvärdigt, prov utan fusklappar. Många elever säger att de lär sig massor på det viset. Jag kan se på resultaten att det är så.
3 kommentarer:
På tal om fusklappar. På uni har vi hemtentor där vi har tillgång till ALLT, det som ställs krav på kan ändå inte googlas fram om man inte råkar hitta nån som lagt upp sin hemtenta på nätet vill säga. Det du beskriver påminner om det, och det låter ju vettigare. Särskilt om man har svårt att plocka fram kunskap man har men har svårt att få fram på beställning. Uttrycker mig taffligt, men har bra ursäkt idag... :)
Så jobbade vi till viss del även under min utbildning. jag gillar när ett provtillfälle också är ett lärtillfälle och inte bara ett upprapande av inbankade fakta...
Ibland har jag låtit eleverna ha böckerna på matteproven. Det har hänt att elever sagt att "men det är ju fusk" men jag säger förstås att det är det inte alls. De som inte fattar någonting når inte målen ändå...
Skicka en kommentar