tisdag 23 juli 2013

morronkaffetankar

Det rör på sig, i Byn. När jag sent omsider kom mig i säng efter en familjekväll i soffan, där J & A kollade på spökjägare och kocktävlingsprogram och jag läste vidare i Winter of the World, låg jag en lång stund i sängen och lyssnade till det ovanliga ljudet av stökande människor. Inte för att det bekommer mig (inte så länge det inte stökas på min gata, och knappast då heller) utan mest för att det annars brukar vara tyst som ute i skogen (nästan).

Det är lite svalare idag. Fortfarande alldeles blått och soligt, men en frisk vind får träden i kvarteret att susa tungt och lättar upp det hela. Perfekt väder för alla som kommer hit idag och imorgon för att begå Emmabodafestivalen, if you ask me. Själv ska jag givetvis inte dit. Jag tillhör inte målgruppen. Vill inte göra det.

Idag är det den 18:e dagen av min semester. Jag har sedan 19 dagar kvar. Vad ska det bli idag, då? Ptja... först ska jag sitta här på altanen, lyssna på bruset i träden och läsa klart min bok och sedan försöka ta in att sista delen i trilogin inte kommer att ges ut förrän hösten 2014... Därefter tänkte jag plocka och fiffa lite i huset och sköta lite vattning, kanske. När de unga tu vaknar äter vi en sen frukost tillsammans och sedan tänkte jag att vi skulle ta en promenad, om de har lust. Dels missade jag att köpa vitlök och olivolja igår - och ett kök utan dessa två tillgångar är inte mycket till kök - och dels så är jag nyfiken på en liten utställning. Vill de hellre stanna hemma så går jag väl själv. Större planer än så har jag inte. Fast jag lär väl påbörja en ny bok. Och kanske sticka vidare på sockprojektet jag satte igång med på väg till London.

Det är faktiskt lite jobbigt att vara så här ledig. Jante och Luther står på varsin sida om mig, emellanåt, och petar på mig med vassa pinnar. Det känns som om jag måste förklara mig för mig själv. Försvara att jag tar det så här lugnt. Kanske lugnar de sig om jag tar en powerwalkrunda, senare idag?


Inga kommentarer: