fredag 4 oktober 2013

fasligt fin fredag

Före...
Det var en trevlig sammankomst igårkväll, som facket hade anordnat. Lite information, som det ju ska vara, och sedan middag på Gröna stugan, i Kalmar. Vi hade i förväg kikat på menyn och bestämt oss för vad vi ville äta och jag som var middagsmätt när jag bestämde mig, valde grillad avokado med tillbehör. Det var väldigt gott. Men nästa gång jag ska beställa mat i förväg ska jag se till att vara utsvulten så att jag beställer en mastig planka, eller liknande. Jag blev inte mätt. Inte alls.

Idag är det den fjärde oktober. Kanelbullens dag. Ett firande jag gillar, men det ska inte fuskas. Det ska inte gynnas köpmän och massköpas kanelisar. Det ska bakas. Och sedan avnjutas. Så här har jag varit uppe tidigt och satt deg och sedan bakat en driva härligt doftande kanelbullar, som jag ska ta med till jobbet. I första hand att bjuda morgonens elever på, men blir det några kvar hamnar de på personalrumsbordet.

Tre minusgrader. Blårosa himmel. Goda nyheter i min radio (utsållade ur bruset och tragedierna där hundratals människor på flykt drunknar och våra hav är på väg mot katastroftillstånd) är att det än en gång lagts fram belägg för att det är viktigt med läsning av [god] skönlitteratur, för att öka vår förmåga att sätta oss in i hur andra tänker och känner. Theory of Mind. Jag tror på't!



2 kommentarer:

ming wan lee sa...

mmmm... den doften är minst lika bra som höstskog! :)

magda sa...

Mmm... den är verkligen underbar!