tisdag 8 oktober 2013

hej och hå

Nobelprisutdelningsdags. Gissningar i radio kring vem som ska få fysikpriset. Jaaa, inte vet jag? Men gruppen, eller snarare organisationen, kring Higgspartikeln verkar vara favorittippade. Själv väntar jag mest på vem som ska få litteraturpriset. Jag hoppas alltid på Joyce Carol Oates och Alice Munro, eller varför inte en poet som Leonard Cohen, men det lär säkert bli någon jag inte har någon som helst pejl på. På torsdag tror jag där är, va'?

Annars handlar det om människohandel och prostitution, i Göteborg. Kvinnor som lever under så vidriga förhållanden att det liksom svårligen låter sig föreställas. Vilka män är värst... de som lurar hit kvinnorna under förespeglingar om arbete i vård etc eller de som köper sexet?

Dagen idag, då? Lektioner, möten, efterarbete. Jag hoppas också att alla elever länkat mig sina "prat" så att jag kan lägga upp dem i respektive bloggar. Några har jag hunnit lyssna på och som alltid blir jag så glad av att höra hur bra de är, när de ges utrymme! Spännande innehåll och tankar och dessutom låter det så himla bra med ordval och uttal! Som grädde på moset finns allt detta deras arbete dokumenterat!

Mörkret ligger över Byn och verkar inte vilja ge sig. Tolv plusgrader. Ute. En snäll och fin höst. Jag hoppas den håller i sig. Pratar med nyfunna vännen S om att vandra längs kusten söder om Kalmar. Kanske i november? Eller till våren? Vi får väl se.


Inga kommentarer: