tisdag 1 oktober 2013

te och smalltalk

Arbetsdagen blev lång. Jag hann, i princip, bara gå hem, hetsäta tre knäckebröd, plocka med mig stickning och så köra rakt ut i skogen igen. Det är ju tisdagskväll och några veckor till brinner brasan i The Tea Room och vi samlas i soffor och fåtöljer för att sticka, njuta sprak från den öppna spisen, dricka te och småprata. Jag och isländska S har funnit varandra och har mycket intressant att prata om - inte minst vandring. Hon vandrar, cyklar, åker skidor och... badar! I sommar har hon badat i över 80 olika sjöar och hon verkar inte vara klar än. Så sent som i eftermiddags badade hon i en sjö jag inte minns namnet på... Det har vi kanske inte så gemensamt men hon tyckte att vi skulle höras och vandra tillsammans. Kul! Det ska bli av!

När jag går ut och bort över gräsmattan, mot bilen, är tystnaden kompakt och stjärnorna ser ut att vara så nära att jag skulle kunna nå dem med handen. Till och med inne i Byn har vi ändå ljusföroreningar som hindrar en från att uppfatta stjärnhimlen sådär andlöst. Men inte ute i Ällebäck.

Nu ska jag sova.

Eders [trötta och eventuellt lite småtråkiga],
-M.

Inga kommentarer: