söndag 6 oktober 2013

place to be



Jag tror inte det är helt hälsosamt att sova på en ovanvåning fylld av nymålade stolar. Jag har sovit som en sten i nästan tio timmar. Jag vaknade i natt men somnade snabbt om igen.Vaknade vid åtta med svidande ögon och nästäppa. Det kanske inte enbart beror på färgen, utan också på att ett omslag i vädret gör att mitt hus är för varmt. Jag är van att ha en innetemperatur på kanske 18-20 grader och just nu ligger den på 21. På nedervåningen. Ge det en övervåning och ett duntäcke så blir jag obekväm.

Men så får det ändå bli ännu en natt, för dagens plan är att måla dem en gång till. Sista gången? Det vet jag inte än. Det beror på resultatet. Måla och... tänka. Jag ska skriva "en redogörande och argumenterande text i vilken du ska försöka bevisa din yrkesskicklighet. Exemplifiera gärna från din praktik och erfarenhet. Texten ska omfatta 800- 1000 ord. Ämnet som du ska utgå från är följande: Hur jag går tillväga för att göra och säkerställa en rättsäker bedömning och betygsättning av mina elever?" och behöver seriöst fundera på hur jag lämpligast gör detta med det antalet ord - när jag skulle kunna säga det i några korta, kärnfulla meningar...

Innan jag klev upp låg jag kvar och lyssnade på Stil i P1. I programmet berättades om ett par som, genom ovanliga omständigheter, blivit vid en hel vind fylld av splajs nya kläder från 40-, 50-, 60- och 70-talet och jag kom att tänka på den lilla butiken i Varberg där jag, i början av 80-talet, fick rota på lagret och köpa de mest fantastiska klänningar (40- och 50-tal) till originalpriser! Inte en enda av klänningarna har jag kvar, men de var verkligen helt underbara några av dem och jag använde dem mycket. Eller det gamla tyglagret i Falkenberg där jag en bit in på 90-talet kunde fynda tyger från 40-60-tal, långt innan ordet vintage låg i var mans mun... Än lever drömmen om att någon gång ramla in i en dylik guldgruva igen.

Inga kommentarer: