lördag 2 november 2013

hyckleri, hycklera, hyckleralla

Jag var hemma igen vid kvart i fem, idag. Jag hade lite ont i magen för vad stormen kunde tänkas ha ställt till med, men det var inte så farligt. På gräsmattan framför huset ligger ett långt, ganska smalt plåtstycke. Jag tror det är en täckplåt, uppifrån taket, som överlappat en av vindskivorna. Inte en chans i havet att jag går upp där. Får kolla med en snickare eller plåtslagare i veckan. Soptunnorna stod upp, men på fel sida av husknuten så jag antar att de blåst omkull och att någon rar granne ställt upp dem igen. Det var mörkt när jag kom hem så jag får väl gå en inspektionsrunda imorgon och se om det är något mer.

KÄRLEK!
Det var lite dramatiskt igår kväll när vi skulle över King Fahd Causeway, igen. För det var ju fortfarande så att det i visumet står att jag ska anlända till och lämna Saudi flygvägen. Och det är uppenbarligen lika viktigt att allt är rätt när en ska lämna landet. Men hur eller hur gick det bra. Vi fick "förnya" visumet och lite annat pyssel och det jobbiga var egentligen inte det utan trafiken. Det tog oss drygt två och en halv timme att komma över. Totalt kaos. Tänk er att alla i Skåne får för sig att åka över Öresundsbron samtidigt. Och så är det fyra, eller fem, stopp med diverse kontroller och kvitton och
tullkontroll. Och inga filer utan det spontanbildas TIO filer som sedan, vid en kontroll ska spontantryckas ihop till sex... Så, ungefär. Det var ju fredag och väldigt, väldigt många som åkte över för att fira helg (lördagen är... lördag). Efter vad jag blivit underrättad, av pålitliga källor, åker saudiska män över för att spela, festa (ja, dricka alkohol, alltså) och köpa horor. En masse. Så mycket för det stränga, muslimska samhället...

Jag är trött. Aptrött. Har kanske lyckats få två halvtimmesslumrar på flyget, och en kvarts middagsvila igår efter lunch, sedan igår morse. Jag lär inte ha några bekymmer att somna ikväll. Ska bara vänta ut det lite. Jag ser i tevetablån att Downton Abbey drar igång en ny säsong ikväll! Orkar jag ska jag se det första avsnittet. Eller... så ser jag det på SVT Play imorgon eftermiddag. Jag har ju ingen film hemma att se... Hmmmnnnnnnkkkknnnnzzzzz.............

Inga kommentarer: