fredag 8 november 2013

¤£%//@¤QWÖ]]}\


Glad i hågen checkar jag ut från jobbet och kör, i solskenet, mot Nybro för ombesiktning av bilen. Väntetiden är inte så lång och muntert kör jag in i hallen när det är min tur. Besiktningsmannen bjuder på en kopp kaffe medan han besiktigar. Så långt allt väl.

Men... han undrar varför jag inte låtit byta fjäder på vänster fram, som jag (nej... bilen) fått anmärkning på? Jag tror först han skojar med mig... men sedan får jag själv se att fjäderhelvetet fortfarande är av. Bilen är ju sned, för tusan hakar! Jag försöker ringa bilmekarverkstaden men ingen svarar. Hm.

När besiktningen är över lämnar besiktningsmannen över nycklarna till mig. Jag sätter mig i bilen och avser att snabbt ta mig därifrån, men... växellåset har slagit i och... ehm... låst sig. Det går alltså inte att vrida om startnyckeln och inte heller går det att få växeln ur backläge. JEFFLA SOPIGT! Varför lägga växeln i backläge på plan mark och när jag dessutom ska köra iväg inom tio sekunder?! Jag bad honom fixa det (väl vetandes att det inte är lätt - jag råkade själv ut för detta för en tre-fyra år sedan) och han försökte. Det gick inte så bra. han hämtade en kollega. Han kunde inte heller. De vinkade till sig en tredje kollega som efter sex-sju minuter lyckades kirra det. Vid det laget var jag heligt förbannad och fick använda nästan all min sociala kompetens för att säga "tack, hej och trevlig helg" i stället för att örfila upp dem. och då var det ändå inte deras fel att bilen inte var lagad...

Sedan var det ändå skönt att köra bort till fiket vid stationshuset där jag & Annhelen understundom sammanstrålar för senlunch och prat. Vi åt goda hamburgare och la en rejäl stund på att ventilera saker och ting. SKÖNT!

På väg hem körde jag inom verkstan för att köra det nya underkännandeprotokollet under näsan på Vissa och Somliga - men grindarna var stängda. Det lyste i och för sig men ingen svarade i telefon heller.

Fortsättning lär följa.

Inga kommentarer: