tisdag 19 februari 2013

litterärt sällskap

Oslo 18:01. M. Ronnby CC
I någon slags tillbakahållet duggregn begav vi oss mot Grünerløkka (jag gillar Oslos stadsdelsnamn) för att ha bokklubb tillsammans med Sara och Kenneth. Boken för denna uppstartskväll var Erlend Loes Doppler. Kanske lite lättviktig, tyckte någon, men det finns verkligen en del att reflektera över i den. Så lite bokprat blev det ändå, och Kenneth högläste ett stycke också, även om kvällen mestadels gick åt till att dra dråpliga historier ur livet och att kose seg i största allmänhet. Vi fick en god middag och i det lite skamfilade, men trivsamma, vardagsrummet låg cigarettröken tät... Kvällen avslutades på en lagom sunkig bar med varsin öl.
Litterära efterlämningar. M. Ronnby CC
Jag tycker det var en bra bokklubbskväll. Mer pretentiös än så behöver den ju inte vara! Till nästa möte, om en månad, läser klubben Abu Rasuls (aka Matias Faldbakken) Unfun. Knut Faldbakken vet en ju vem det är, men sonen har jag inte läst. Jag ska se till att få tag på hans trilogi när jag kommer hem! Och så tipsade Kenneth mig om Cecilia Samartin vars böcker jag också ska kolla upp! I gengäld fick jag tipsat honom om Jonas Gardells Torka aldrig tårar... Så allt som allt var det ändå en mycket litterär afton!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter trevligt!

magda sa...

Det var det!