lördag 16 februari 2013

naturmorgon

Jag är uppe tidigt idag. Ska med ett tåg som tar mig till Oslo. Några dagar med två av barnen, som bott där i många år nu. Fina grejer. Att vara med barnen, alltså. Oslo är nog också fint. Att bo i, menar jag. Annars hade väl Jenny knappast stannat där i 9-10 år, nu...

Jag packade nyss. Lite kläder. Lite saker. Pysselsättning för resan: stickning, dator och min Kindle. Jag ska nog klara mig! Nu lyxar jag med ostfralla och kaffe vid köksbordet. Lyssnar på Naturmorgon i P1 där en får reda på både ett och annat. Till exempel att vi fått en ny djurart i Sverige - marmorkräftan. Att inte alla kaktusar är kaktusar. Eller att talgoxar gärna pickar ihjäl små siskor och smackar i sig dem. Inte så mycket av blodtörst som av fettörst. I Norge kallas talgoxen för... köttoxe. De är allt lite kluriga, de där norrmännen.

Lundströms bokradio får jag lyssna på via podradio.

Spårsnö. M. Ronnby CC

Inga kommentarer: