onsdag 15 maj 2013

läsaläsaläsa

Jag rättar nationella prov i engelska. Alltså... inte nu, men under min arbetsdag. Jag sparar uppsatserna till sist eftersom jag vet att de kommer att ta mycket tid och kräva en annan uppmärksamhet och koncentration av mig än vad Listening/Reading gör.

Nu har jag rättat L/R för tvåorna (ENG06). Under läsåret har jag ibland känt att vi borde lyssna mer och kanske inte läsa fullt så mycket. Vi har läst skönlitteratur, nyhetsartiklar, lyrik, annonser, debattartiklar, insändare och whatnot. Skrivit mycket också. I alla möjliga genrer. Och jag har, som sagt, tänkt att vi kanske borde lyssna mer på engelska i olika former. Men... när jag nu rättar visar det sig att så gott som genomgående har eleverna klarat Listeningdelen klart bättre än Readingdelen, av provet.



Vad kan jag dra för slutsatser av detta? Att eleverna faktiskt lyssnar väldigt mycket till målspråket utanför skolan (musik, filmer, onlinespelsprat, teveserier etc etc) men att de läser betydligt mindre och att jag måste ge dem möjligheter att kompensera det ännu mer nästa läsår? Kanske är det så. Det tål att fnulas över. En kan ju knappast läsa för mycket, eller hur?

Det är något av det bästa med den här tiden på året; att med nuet pinfärskt i minnet planera framåt!


Inga kommentarer: