måndag 13 maj 2013

spikskorna på!


Måndag. Vecka 20. Egentligen är det nu bara tre veckor kvar på terminen, på läsåret. De sista två veckorna är det helgdag och klämdag och student och annat... Det är alltså nu allt ska samlas upp och knytas ihop. Är jag stressad? Nej, egentligen inte. Jag har koll och styrning på det allra mesta. De som ska vara stressade är de elever som nu släpar med uppgifter som skulle lämnats in för länge sedan och som prövar delar av deras kunskaper och förmågor som inte prövas i t ex de nationella proven. Tidsoptimisterna. Prokrastinatörerna. Sådana som jag. Fast jag är det på andra områden.

Utanför mitt köksfönster... grön gräsmatta, blå himmel och en gul forsythia. En illröd lövkorg i grannens trädgård. Här inne är det P1-morgon och en stor mugg svart, hett kaffe. Natten har varit tyst och stilla. Tror jag? Jag har sovit som bedövad. Det var antagligen välbehövligt.

Idag: nationellt prov i ENG06, del C. Uppskjutet eftersom vi var i England när det egentligen skulle gå av stapeln. Och så en lektion på högstadiet. Lite planering och, framförallt, uppsamling av arbeten etc. Förhoppningsvis hinna prata lite med såväl elever som kollegor. En fika, kanske? I eftermiddag: köpa pioner och skruvar (ett litet möbelrenoveringsprojekt...). En promenad. Räcker så.


Inga kommentarer: