fredag 20 december 2013

äntligen!

Vilken Fin Fredag! Glada ögon. Rolig samvaro med arbetslaget och våra elever. Skumtomtar en masse. Lugnt prat med kollegor medan de flesta valt att gå till kyrkan för att lyssna på rektors tal. Jag hade gärna gått men mitt knä sa: NEJ. Och jag lydde. Pratade. Småpysslade. Skötte årets sista jobbmejl. Rektorn och hans biträdande sidekick hade fixat trivsamt julbord och efter att ha ätit och pratat ännu mer sa vi god jul och gott nytt och hejdå och sedan körde jag till Nybro och besiktigade bilen och så köpte jag lite nödvändiga attiraljer på Apoteket (stödbandage & liniment) och Lindex (lite underkläder och sådant) och julpapper på ÖoB och därefter var tiden alldeles lagom att träffa världens bästa Annhelen för den numera snudd på obligatoriska, men icke desto mindre galet trevliga, fredagssenlånglunchen. Klockan hann bli massor innan jag körde hemåt i mörker och regn.

Jag hade inte hunnit mer än hem och in med grejorna och massera in liniment i knät och på med stödbandaget och i myspajtorna så ringde det på dörren och där stod rara Terttu med en 5-liters BiB med den allra ljuvligaste (jo, jag har hunnit smaka på den!) äppelmust, pressad på äpplen från min trädgård.

Nu ligger jag här i min soffa, med hårt bandagerat knä i högläge, datorn i knät och tända ljus lite varstans och tycker att min julledighet har börjat något alldeles fenomenalt fint!

3 kommentarer:

ANNA sa...

Stackars knä... Men åååh, vilken lyx, must från egna äpplen *smiles*. Mamma och jag har lite funderingar över om vi kanske ska ta å införskaffa en gemensam mustpress till nästa års äppelsäsong (de är dyra, en rejäl hållbar hobbyvariant går på ett par tusingar)... Vi har dock inga egna äppelträd någon av oss... Men vi har massor av vänner som fullkomligt öser kilovis med goooda äpplon över oss, så mycket att vi i somras/höstas till å med fick tacka nej, vi hann inte ha hand om dem alla.

magda sa...

Ja, det är urtrist och jag hoppas det går över snaaaart, :/

Musten är sagolikt god och Terttu har fått den pressad av ett mobilt musteri som dyker upp här i krokarna i oktober. Kanske finns något liknande i dina trakter?

ANNA sa...

Nepp, det gör ju inte det... man kan dock hyra en apparat utgår från GBG) om man vill. Vi räknade ut att på typ 3 år skulle vi göra av med lika mycket pengar i hyra å bensin för att hyra apparat som om vi köpte en egen. Om vi har en egen kan andra använda den med å vi skulle ha möjlighet att pressa under en längre period dvs under hela säsongen istället för att tokjobba ett par dagar.

Jag tror fö att random katthem gladeligen förser dej med både crazycatladycert och obegränsat med mjuka kiiiisar.